L’Ajuntament de Dénia elabora un Pla Local d'Infància i Adolescència participatiu que marcarà les polítiques públiques durant els pròxims quatre anys

La regidora d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Cristina Morera, ha presentat hui el Pla Local d'Infància i Adolescència 2021-2024, acompanyada per l'equip tècnic redactor i els regidors Javier Scotto, Maria Josep Ripoll, Maite Pérez, Raúl García de la Reina, Melani Ivars i Pepe Doménech, responsables d'altres àrees incloses en l'àmbit d'influència del pla. El Pla Local d'Infància i Adolescència (PLIA) és, en paraules de Morera, “el full de ruta de les polítiques d'infància per als pròxims anys, amb el qual esperem, a més, obtindre el segell de ‘Ciutat amiga de la infància’ que atorga Unicef”. Independentment de la resposta de l'organisme internacional, el PLIA es posarà en marxa a la ciutat una vegada que haja sigut sotmés a la votació del ple de la Corporació “i aprovat, espere, amb el suport de tots els grups polítics”.

La regidora ha assenyalat que es tracta d'un document dinàmic, que pot anar modificant-se segons sorgisquen noves necessitats, canvis o propostes, i que està basat en quatre principis bàsics: l'interés superior dels xiquets, xiquetes i adolescents; la no discriminació; el dret a la vida, la supervivència i el desenvolupament; i, en quart lloc, però no per això menys important, la participació dels xiquets, xiquetes i adolescents en tant que han de ser consultats i les seues opinions tingudes en compte respecte a qualsevol tema que els afecte.

De fet, com ha indicat la cap dels Serveis Socials específics, Presen Reig, “el més important ha sigut aquesta participació. El PLIA és un projecte en la confecció del qual hem escoltat la veu dels xiquets, xiquetes i adolescents, a més de la del personal tècnic i responsables polítics de l'ajuntament”. Per a Reig, el pla constitueix “la millor eina per a vetlar i guiar els drets dels xiquets, xiquetes i adolescents”.

Arminda García, membre de l'equip redactor del PLIA, ha explicat les diferents fases del procés, que va començar amb la constitució, al desembre de 2019, del Consell de la Infància i l'Adolescència de Dénia. Després s'ha elaborat un diagnòstic sobre la situació de la infància i l'adolescència a Dénia, “a través de la seua pròpia veu” i, simultàniament, s'ha anat treballant en el pla d'actuació.

Per a establir les línies d'actuació s'han tingut en consideració, en primer lloc, els temes d'interés expressats en les sessions de diagnòstic que va realitzar el Consell d'Infància i Adolescència i, en segon lloc, els temes que van sorgir en les taules, tallers i entrevistes amb adults.

Tots aquests punts d'interés que recull el document es poden englobar en tres grans línies d'actuació, amb els seus corresponents objectius.

D'una banda, fer de Dénia un entorn amable que contribuïsca al ple desenvolupament dels xiquets, xiquetes i adolescents. Per a arribar a aquest objectiu es proposa afavorir les activitats d'oci i temps lliure; realitzar accions que permeten l'ús de l'espai urbà -viure els parcs, els carrers i les places-; garantir una mobilitat segura i propiciar el gaudi i el contacte amb la naturalesa. En aquest punt s'inclou una millora de la neteja urbana, un dels temes més parlats en el consell.

En segon lloc, es treballarà per a fer de Dénia una ciutat educadora, incidint en l'educació per a la convivència, la creació d'un entorn protector, lliure de qualsevol mena de violència, amb accions que fomenten la inclusió, i la promoció de la participació dels xiquets, xiquetes i adolescents per a fer una Dénia millor.

El tercer eix del pla és situar a la infància en el centre de les polítiques municipals. Cada regidoria implicada en aquest projecte destinarà part del seu pressupost al desenvolupament de les accions contemplades en el PLIA, el grau de compliment del qual s'anirà seguint i avaluant periòdicament.