Dotze ciutats creatives de la UNESCO compartiran aquesta setmana la seua versió de la paella

El World Paella Day uneix a ciutats del Brasil, l'Iran, els Estats Units, Mèxic, Colòmbia, l'Equador i el Japó

Dotze Ciutats Creatives de la Gastronomia de la xarxa UNESCO, inclosa Dénia, elaboraran la seua versió de la paella coincidint amb el Dia Mundial de la Paella (World Paella Day) que se celebra diumenge que ve, 20 de setembre, i que organitza Turisme Comunitat Valenciana. Un xef o un restaurant de cadascuna de les ciutats prepararan la paella segons els seus propis referents culturals i la compartiran en les xarxes socials.

En aquesta edició el lema és “comparteix la paella amb el món” i, a suggeriment de Turisme Comunitat Valenciana, l'Oficina de la Innovació i la Creativitat de Dénia va cursar una invitació a la resta de ciutats creatives de la UNESCO.  A una setmana de la celebració, dotze ciutats de tot el món han confirmat la seua participació: Tucson i Sant Antoni (els Estats Units),*Tsuruoka (el Japó), Portoviejo (l'Equador), Rasht (l'Iran), Florianópolis, Belem i Paraty (el Brasil), Popayán (Colòmbia), Ensenada (Mèxic), Burgos i Dénia (Espanya).

El Dia Internacional de la Paella és un reconeixement al plat més universal de la gastronomia valenciana i un dels indiscutibles referents de la gastronomia espanyola. Huit milions de cerques anuals en internet  el converteixen en el quart plat més important del planeta. Amb el World Paella Day es pretén compartir “el nostre gran plat amb la resta del món per a celebrar, més enllà de receptes i ingredients, la internacionalitat de la paella”. Enguany, l'edició presenta com a novetat una competició internacional de paelles entre xefs de huit països que es retransmetrà per internet des del camp de Mestalla, a l'estil Champions Lligue.

Des de Dénia es va facilitar a totes les ciutats una recepta bàsica i un suggeriment d'ingredients i mètodes de preparació tradicionals. No obstant això, davant la dificultat per a trobar a milers de quilòmetres de la Comunitat Valenciana determinats ingredients, o fins i tot el propi recipient, es va demanar als participants que s'adaptaren a productes similars i procedents de la seua àrea de proximitat. La internacionalitat de la paella fa que aquesta siga un plat fins i tot assumit per comunitats culturals molt diferents en moltes parts del planeta. A Mèxic, per exemple, se celebren grans festivals de paelles, en les quals els ingredients i la tècnica poden sorprendre els valencians, entre els qui també ens són habituals els debats i polèmiques sobre la seua concepció.

Els vídeos de les diferents ciutats es mostraran en les xarxes socials de l’Ajuntament de Dénia i Turisme Comunitat Valenciana i estem segurs que despertaran tant d’interés i tanta polèmica com els que es creen en l'entorn social en el qual es gaudeixen les paelles, els arrossos secs o els “arrossos amb coses”. Des de l'Oficina de la Innovació i la Creativitat s'agraeix sincerament la resposta de les ciutats participants en aquest joc de celebració i agermanament en el marc del World Paella Day.

Per part seua, Dénia se suma a les accions d'aquesta celebració mundial amb una taula redona virtual (webinar) sobre “La paella i la cultura dels arrossos en la Comunitat Valenciana”, organitzada per Gasterra, que se celebrarà el divendres 18 de setembre, i amb l'enregistrament d'un vídeo, igual que la resta de les ciutats.

La paella de Dénia, cuinada a llenya, serà elaborada per Rafa Margós, del restaurant Las Bairetas i cap executiu de El Paeller.