El Pla Estratègic de Comerç de Dénia 2021-2025 marca les pautes per a aconseguir l'adaptació del sector a les noves realitats del mercat

L'alcalde, Vicent Grimalt, i la regidora de Comerç, Sandra Gertrúdix, van presentar ahir al Consell de Comerç de la ciutat el Pla Estratègic de Comerç de Dénia 2021-2025, un compromís adquirit pel govern municipal amb el sector que, en el context actual, es fa més necessari que mai. I és que el Pla Estratègic de Comerç naix com a full de ruta per a encarar el panorama futur i garantir la supervivència del sector. El seu objectiu final, ha destacat l’alcalde en la presentació del pla a mitjans de comunicació celebrada aquest matí, “és aconseguir un comerç urbà modern i innovador, adaptat a les noves realitats del mercat”. El Pla Estratègic ha sigut elaborat per l'empresa Auren.

Grimalt ha posat l'accent que és un pla per a tot el sector, “no sols per als comerciants del centre o del carrer de Marqués de Campo”. Respecte a aquesta via, un dels principals eixos comercials de Dénia, el pla estratègic resol que la seua conversió en zona de vianants definitiva ha de dur-se a terme i s'entén com un procés lògic, ja que així ho recomana també el Pla de Mobilitat, un anterior Pla de Comerç i, fins i tot, el Pla d'Acció Territorial Sectorial del Comerç de la Comunitat Valenciana (PATSECOVA), que convida a guanyar espais per al vianant.

L'alcalde ha volgut també fer una crida al sector comercial de la ciutat per a sol·licitar la seua col·laboració a portar avant la dinamització, innovació i adaptació del sector. “Sense la seua complicitat i el treball conjunt amb el Consell de Comerç, la Regidoria de Comerç i l'empresa que farà el seguiment del pla, serà difícil avançar. L'ajuntament posa tot el que ha de posar, però necessita la seua implicació”.

El pas previ al desenvolupament del pla d'actuació comercial per als pròxims cinc anys ha sigut l'elaboració d'un diagnòstic de la situació actual. La regidora de Comerç, Sandra Gertrúdix, ha destacat algunes de les dades més rellevants del document, com és el fet que el sector comercial siga un dels sectors bàsics en el sistema productiu local o que l'índex d'especialització comercial, que dota d'atractiu els espais, no és elevat en general, a excepció del carrer del Marqués de Campo, on és molt alt. Els altres eixos de gran activitat de la ciutat, el passeig del Saladar i Patricio Ferrándiz, que són, alhora, les zones amb major densitat poblacional, presenten una mescla comercial més pròxima al que denominaríem comerç de barri o de proximitat.

Crida l'atenció també que el 16% dels punts d'activitat comercial estigueren inactius en el moment de redactar el diagnòstic, que va ser previ a les restriccions de mobilitat i activitats imposades per la pandèmia.

El Mercat Municipal, no obstant això, ix molt ben parat en aquest diagnòstic, que reconeix que la instal·lació ha sabut incorporar actius com una promoció eficient i un servei afegit de qualitat, actuant com a autèntica locomotora comercial d'aquella zona. El pla d'actuació proposa per al mercat accions que aconseguisquen el seu posicionament com a Equipament Públic Comercial especialitzat en alimentació fresca i saludable, per a això es contemplen com a mesures la renovació integral de l'immoble i, fins i tot, pensar en la seua relocalització a zones més accessibles; una adequació reglamentària i estètica interna i un impuls a la seua transformació digital. Aquest objectiu va molt lligat a un altre dels proposats: augmentar la visualització i posada en valor del producte local de Dénia.

El diagnòstic de la situació actual revela també que, per a la grandària del nostre municipi, l'atomització de l'associacionisme comercial és molt elevada.

Les àrees d'acció que proposa el Pla Estratègic han sigut explicades pel gerent d'urbanisme comercial de l'empresa Auren, Manuel Martínez, qui ha enumerat com a primer objectiu estratègic, el posicionament de Dénia com a destinació comercial de referència. Per a això, un dels avantatges amb les quals compta el municipi és la seua distància de les grans ciutats. Així mateix, s'ha de buscar un augment de l'operativitat i la col·laboració públic-privada a través del Consell de Comerç i buscar un avanç en la professionalització de l'associacionisme empresarial i comercial.

S'estableixen també com a objectius agilitar l'accessibilitat per als vianants i rodada al centre urbà comercial, facilitar les compres amb actuacions d'urbanisme comercial i augmentar la vinculació turístic-comercial, i fins i tot cultural, del comerç urbà, amb la creació d'itineraris específics.

S'apunta també a la creació d'una marca de comerç global per a la ciutat, que proporcione al comerç de Dénia una imatge i personalitat que el definisquen com un espai únic i homogeni, i el posicione en la seua àrea de mercat i públic objectiu, i al desenvolupament de programes per a la captació d'emprenedors, treballadors nòmades i inversors.

Podeu consultar íntegre el Diagnòstic de la situació actual punxant ací. I este és l'enllaç al Pla d'Actuació Comercial

Altres notícies