Dénia homenatja els espanyols deportats i morts als camps de concentració del nazisme

Una representació de la Corporació municipal ha acompanyat els familiars dels deniers empresonats a Mauthausen en l'ofrena celebrada al cementeri

Hui, 5 de maig, es commemora el Dia d’Homenatge als espanyols deportats i morts a Mauthausen i uns altres camps i a totes les víctimes del nazisme a Espanya. La data triada pel Govern central coincideix amb l’aniversari de l’alliberament, l’any 1945, dels camp de concentració de Mauthausen-Gusen (Àustria), on 8.000 espanyols hi van patir l’horror nazi.

L’Ajuntament de Dénia s’ha sumat a aquesta commemoració amb l’ofrena d’una corona de llorer a la placa que, en el cementeri municipal, recorda els quatre deniers que hi van passar per Mauthausen.

El regidor de Cultura, Raúl García de la Reina, ha recordat els seus noms, “perquè com diu l’última frase d’aquesta placa, no volem que s’esborren mai de la història”. “Els deniers Asensio Vives, Jaime Crespo i José Ramis van morir en aquest camp de concentració; un quart, Vicente Pérez, va aconseguir sobreviure a ell, però no va aconseguir tornar a la ciutat abans de la seua mort. L’horror, doncs, ens és molt proper”.

L’acte ha comptat amb la presència de familiars: Bernat Cardona, Josep Antoni Ahuir, Irene Giner i Teresa Pérez. Aquesta última, filla de Vicente Pérez, juntament amb l’acalde, Vicent Grimalt, ha dipositat la corona ofrenada als peus de la placa commemorativa.

Josep Antoni Ahuir, historiador, ha dedicat unes paraules a recordar el perquè de la commemoració d’aquesta data: “Mauthausen-Gusen són els camps on més valencians hi va haver. Aquest acte és fruit de la necessitat de fer memòria per a no repetir el passat”.