L’Ajuntament de Dénia adjudica les obres de restauració de la Torre del Galliner i el Verger Baix del castell

La Junta de Govern celebrada aquesta setmana ha aprovat la proposta de la Mesa de Contractació d'adjudicar les obres de restauració de la Torre del Galliner i el Verger Baix del castell a l'empresa Estudio Métodos de la Restauración, SL, per ser l'empresa amb millor puntuació de les presentades.

Les obres, que seran cofinançades pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana a través del programa 1,5% Cultural i el Consistori denier, tenen un pressupost de licitació de 653.270,94 euros, IVA exclòs, i un termini d'execució de 10 mesos.

Les obres consistiran en treballs d'obra de paleta i maçoneria i tasques de restauració en una àrea de 2.916,80 metres quadrats de superfície, que els redactors del projecte han dividit en tres sectors d'actuació: 1.- Àrea del Verger Baix, incloent el front de l'àmbit de la Bateria de la Mar fins a la Torre del Llavador o de la Senieta; 2.- Portal dels Reis o dels Socors i 3.- Torre del Galliner.

En el sector 1 -Verger Baix i Bateria de la Mar- es projecta una ordenació dels accessos, habilitant dos: un des de la via pública per la Torre de Galliner i un altre des de l'interior del castell, a través del Portal dels Reis. També es durà a terme la consolidació i cobriment de les estructures islàmiques d'aquesta zona, configurades per tres murs longitudinals paral·lels que defineixen dues naus o galeries. La intervenció actual pretén la seua protecció mitjançant tècniques constructives similars a les originals. En aquest sector també es projecta una intervenció en l'antic polvorí i el tractament de superfícies entre el marge i la Bateria de la Mar.

Unes altres de les actuacions previstes en la zona són la restauració del llenç de muralla entre la Bateria de la Mar i la Torre del Galliner i superfícies annexes; la construcció de rampes de comunicació de la part baixa del Verger Baix amb l'eixida cap al Portal dels Reis i la instal·lació d'il·luminació monumental del pla superior del Verger Baix, des de la Torre del Mig fins al baluard oriental allí on s'uneix al mur superior de l’alcassaba.

En el Portal dels Reis o dels Socors es procedirà a un tractament de les superfícies, eliminant el nivell de farciment que les cobreix actualment, i tant el portal com el seu cub annex de planta semicircular es restauraran, recuperant la forma perduda d'aquest important accés que comunicava la ciutat baixa amb el turó del castell.

Així mateix, en substitució de l'escala-rampa de fort pendent que actualment ascendeix des del Portal dels Reis cap als espais confrontants amb els llenços sud de la muralla del castell, es projecta una rampa amb diferents trams interromputs per altiplans cada certa distància.

Finalment, es preveu la rehabilitació i posada en valor com a accés i comunicació entre la façana marítima de la ciutat i l'interior del complex monumental de la Torre del Galliner, una estructura que va ser buidada interiorment a la fi de la dècada dels 70 del passat segle. Una vegada desmuntada l'estructura actual es proposa la construcció d'una escala per a la circulació de visitants, que en una fase posterior serà millorada amb un ascensor. Així mateix, s'ha projectat l'eliminació de l’escala actual des de la vorera de la ronda de les Muralles i la construcció d'una escala que ascendisca des de la cota de la vorera fins a la plataforma que antecedeix a l'ingrés a la torre.