Dénia inicia la tramitació per a nomenar Paco Muñoz fill adoptiu de la ciutat

En el ple del mes d’octubre es donarà compte del decret que ha signat hui l’alcalde

En el ple del mes d’octubre, que se celebrarà el pròxim dia 27, es donarà compte del decret d’inici de l’expedient de nomenament de fill adoptiu de Dénia del cantautor i escriptor valencià Paco Muñoz. L’alcalde, Vicent Grimalt, ha signat hui el decret d’incoació de l’expedient i el nomenament de Raúl García de la Reina, regidor de Cultura, com a instructor.

Francesc Muñoz i Martínez (València, 1939), Paco Muñoz, s’instal·là a Dénia el 1988, quan la seua dona Pepa López va ser destinada com a mestra al col·legi Les Vessanes. El cantant es va integrar immediatament en l’entorn i els cercles culturals i musicals de la ciutat. Va col·laborar amb la rondalla Vent, Pols i Pua, amb la qual va assajar i actuar públicament. Amb l’Agrupació Artística Musical de Dénia va visitar les escoles cantant per als xiquets i xiquetes de la ciutat, i ha actuat també en la Festa Major de la ciutat.

De la seua estada a Dénia, i inspirat en les seues vivències, composa gran part del disc D’una terra dins la mar, en el qual es troba El vell Montgó, una cançó que acabarà convertint-se en un símbol d’identitat col·lectiva per a Dénia, fins al punt que diferents grups musicals de la ciutat l’han versionada i adaptada als seus repertoris tradicionals.

Paco Muñoz mai ha trencat els vincles personals i professionals amb Dénia, ha fet infinitat de concerts i actes a la ciutat, ha participat en el Festival Música al Castell, en la Cantada d’Havaneres al port de Dénia i ha col·laborat amb tots aquells amb qui va conviure en aquells anys.

L’any 2016 Dénia va retre homenatge al cantautor amb motiu de la presentació del Quadern que la revista Saó, publicació degana de la premsa valenciana i que aquell any complia 40 anys, li va dedicar al cantant. Un any després, la filà Templaris, durant la seua capitania cristiana, va organitzar un sopar-homenatge a El vell Montgó i Paco Muñoz. L’any 2018, les dos rondalles de Dénia, Vent, pols i pua i Daniya van tocar juntes al parc de les Bassetes per a retre-li homenatge.

Paco Muñoz té una relació molt especial amb Dénia i, per extensió, amb la Marina Alta. Ha lligat la seua imatge, el seu treball i les seues emocions als paratges i les gents d’esta ciutat.

Per este íntim lligam amb la ciutat de Dénia i la seua gent, “s’ha fet plenament mereixedor d’aquest títol honorífic, atesa la seua col·laboració desinteressada en la vida cultural i social de la ciutat i l’adopció d’actituds compromeses en la defensa de la nostra llengua i la nostra cultura”, segons es detalla en l’exposició de motius del decret de l’Alcaldia.

Trajectòria artística

Paco Muñoz va començar a actuar en les associacions veïnals de la seua ciutat natal en l’any 1975, interpretant cançons d’Aute, Llach o Serrat amb la guitarra. La seua presentació oficial va tindre lloc al Teatre Micalet el 4 de novembre de 1976. El seu primer disc, La llibertat la picaren, va aparèixer a l'any següent amb un pròleg de Toni Mestre, coautor de la lletra de la cançó Què vós passa valencians?

L'any 1984 va debutar davant el públic infantil d'un festival de teatre als Jardins de Vivers de València, fet que li va donar l'oportunitat de convertir-se en l'únic cantant valencià dedicat quasi exclusivament a la cançó infantil. La seua producció infantil, elogiada per Joan Fuster, es recopila sota el títol genèric de Paco Muñoz canta per als xiquets.

Des de mitjan dècada dels 80, la major part de la seua discografia la va autopublicar sota el segell PM Produccions.

En les dècades posteriors, l’activitat musical de Paco Muñoz fou incansable, amb nombroses col·laboracions amb altres artistes valencians com Ovidi Montllor, Lluís Miquel o el grup Al Tall.

La seua carrera i el compromís que sempre ha mostrat amb el seu país i la llengua i cultura valencianes l’han fet mereixedor de nombrosos reconeixements i homenatges.

Dénia inicia la tramitació per a nomenar Paco Muñoz fill adoptiu de la ciutat