Dénia presenta un protocol contra la soledat no desitjada de les persones majors

Amb l'objectiu d'afrontar el repte d'una població l'envelliment de la qual augmenta al compàs de la qualitat de vida i de, abans de res, combatre un dels grans problemes de la nostra societat, la soledat no desitjada, la Regidoria del Major de l'Ajuntament de Dénia ha firmat un protocol amb la Creu Roja de “Acompanyament a persones majors”. Una iniciativa els detalls de la qual han donat a conéixer hui, dimecres 12 de juny, la regidora del Major, Marta Gascó, i el president de l'assemblea local de la Creu Roja, Enrique Martínez, juntament amb el director tècnic de Creu Roja de Dénia, Pablo Valero.

Soledat no desitjada dels majors

“La soledat no desitjada no és un problema nou. Des de fa anys, en les grans ciutats, es duen a terme programes municipals específics per a pal·liar el sentiment de soledat, principalment entre les persones majors. Sovint, l'estigmatització de la soledat es relaciona negativament amb l'aïllament social, la qual cosa ha provocat que només es visibilitzen els casos més extrems, com són les persones ancianes que moren soles” ha manifestat Gascó.

Des de la Regidoria del Major, s'ha volgut abordar el problema de la soledat no desitjada en els nostres majors i buscar fórmules per a mitigar-lo. Marta Gascó ha declarat que “amb este conveni firmat amb la Creu Roja, esperem poder mitigar el problema dels nostres majors i també, desestigmatizar i conscienciar del problema de soledat existent. No hem de pensar que la soledat no desitjada només fa referència a casos extrems, sinó que qualsevol major pot sentir-se sol i això no ha de generar-los sentiments de vergonya, sinó tot el contrari, hem d'identificar-ho i posar-li remei, amb els recursos que tinguem al nostre abast”.

“Este acord servirà per a millorar la vida de les persones majors, sobretot d'aquelles persones en casos d'extrema vulnerabilitat, perquè els 156 voluntaris de Creu Roja que hi ha a Dénia els proporcionaren uns vincles emocionals que ara potser no tenen i els oferiran proximitat, i ajuda perquè puguen ser un poc més autònomes”, ha exposat Pablo Valero.

Servicis que inclou el conveni

El conveni presentat entre la Regidoria del Major i Creu Roja inclou els següents servicis, sense cap cost per a les persones majors:

• Acompanyament a persones majors amb voluntaris per a la realització de gestions i tràmits.

• Activitats diverses d'acompanyament per a disminuir el seu sentiment de soledat.

• Tallers de deterioració cognitiva.

• Activitats lúdiques en períodes festius (tipus excursió en setmana santa i/o estiu).

• Préstec de productes de suport (llits articulats, cadires de rodes…).

Passos per a sol·licitar el servici

Les persones majors que desitgen sol·licitar este servici de voluntariat, que estarà disponible des del 12 de juny, hauran de seguir el següent procediment:

• La persona major que desitge sol·licitar el servici haurà d'acudir a l'Oficina del Major, situada en el Centre Social.

• En la Regidoria se'ls informarà de les condicions del servici, que seran a posteriori valorades per part de Creu Roja, per a veure si apliquen al servici. Serà la persona major qui, sobre la base de la informació rebuda, decidisca si desitja ser o no derivat.

• Una vegada que la persona major decidisca que vol ser derivat, se'l citarà des de la Creu Roja. I des de la Regidoria es farà la gestió amb Creu Roja.

• Serà finalment el personal de Creu Roja qui realitzarà la valoració del major i el pla personalitzat d'intervenció.

D'altra banda, Marta Gascó ha recordat a les persones majors que sol·liciten el servici que este no és servici d'horaris recurrents, sinó una cosa puntual que puguen requerir. Una vegada posat en funcionament el servici, des de la Regidoria del Major, s'aniran arreplegant i analitzant les dades per a veure quantes persones fan ús del servici i “valorar si és suficient o si hem de posar en marxa altres mecanismes o plantejar altres accions”.

Dénia Ciutat Amigable amb els Majors

Així mateix, “esta proposta seria només un primer pas per a treballar de manera transversal, implicant a totes les àrees, del problema de la soledat no desitjada, que, pot existir en qualsevol edat. I, finalment, Gascó ha comentat que Dénia és Ciutat Amigable amb els Majors, que compta amb un pla en el qual es va constituir el Consell del Major. “La finalitat del Consell Municipal de Persones Majors de Dénia és la d'instrumentar la participació i col·laboració de les persones majors en la planificació i seguiment de les mesures de política social que afecten este col·lectiu, de cara a millorar l'atenció a les seues necessitats i promocionar el seu benestar”, com ha observat la regidora del Major. I va anar en una de les últimes reunions d'este Consell, on es va exposar la preocupació per este problema de la soledat no desitjada i on des de la Regidoria es va explicar que s'estava treballant a donar forma en este conveni amb Creu Roja.