Dénia difon les últimes troballes de la Daniya islàmica en les Jornades Europees d’Arqueologia

Per segon any consecutiu, Dénia se suma a les Jornades Europees d’Arqueologia, la finalitat fonamental de les quals és conscienciar la ciutadania europea sobre la riquesa i diversitat cultural del continent, fer valdre el patrimoni arqueològic i sensibilitzar sobre la necessitat de protegir-lo.

Amb este objectiu, l’àrea d’Arqueologia i Museus de l’Ajuntament de Dénia ha organitzat, del 14 al 16 de juny, tres activitats gratuïtes per a difondre la Dénia islàmica a través de les troballes sorgides d’excavacions recents al raval occidental del Fortí, la barriada marítima i portuària de Daniya.

Estos descobriments han permés avançar en la caracterització del sistema defensiu al llarg dels segles XI i XII així com de l’urbanisme, oferint una visió completa de l’estructura urbana –carrers, habitatges...- del raval occidental.

Amb el títol “Dénia islàmica. Castell i raval occidental, segles X-XIII”, la programació confeccionada amb motiu de les Jornades Europees d’Arqueologia comença divendres 14 de juny, amb la visita guiadaEl Castell de Dénia. La fortalesa islàmica i una col·lecció singular de ceràmiques. Segles XI-XII”, apta per a tots els públics. La visita s’iniciarà a les 11.30 hores en l’entrada al castell, al costat del punt de venda de tiquets. Té una durada d’hora i mitja.

El recorregut oferirà l’oportunitat de conéixer la fortalesa dels segles X a XIII, des de la fundació, en el marc geopolític del califat, fins a la conquesta cristiana per Jaume I. S’explicarà l’estructura interna de la fortalesa, les tècniques constructives, els múltiples accessos entre recintes i les transformadores reformes esdevingudes al llarg d’este període. La visita al celler del Palau permetrà admirar una valuosa col·lecció de ceràmiques produïdes als forns de la medina de Daniya, situats a les proximitats de Bab-Undara, la porta occidental d’accés.

Dissabte 15 de juny, de 10.30 a 12 hores, l’arqueòloga Sílvia Ruiz portarà al públic a un passeig arqueològic per les muralles del raval occidental de la medina islàmica de Daniya, segles XI-XII. La visita/conferència a l’aire lliure, en castellà, oferirà una aproximació exhaustiva a la constitució i evolució de la fortificació occidental al llarg dels segles XI-XII. Mitjançant una guia visual de les intervencions arqueològiques, els participants tindran una visió completa de l’estructura urbana del raval occidental del Fortí.

Diumenge 16 de juny, tornarà a fer-se esta visita/conferència a l’aire lliure, guiada esta vegada per l’arqueòloga Massu Sentí en llengua valenciana.

El punt d’encontre amb els participants és la confluència entre l’avinguda de Joan Fuster i el carrer d’Abu-Salt (Caldera del gas).

L’aforament en les tres visites està limitat a 40 persones. Per a participar, es requerix fer una inscripció prèvia al telèfon 96 642 02 60, de 10 a 14.30 hores.