L'Ajuntament de Dénia finalitza la redacció del projecte de la segona residència i centre de dia per a persones majors dependents

L'Ajuntament de Dénia ja té llest el projecte bàsic i d'execució de la segona residència i centre de dia per a persones majors dependents de Dénia. Documentació que va remetre a principis d'esta setmana a la Conselleria de Serveis Socials per al seu visat. La redacció del projecte i la direcció facultativa de les obres van ser adjudicades el mes de març passat per un pressupost de 324.000 euros.

L'alcalde, Vicent Grimalt, el vicealcalde, Rafa Carrió, i la regidora de Territori, Maria Josep Ripoll, han presentat hui el projecte, inclòs en el Pla d'Infraestructures de Serveis Socials 2021-2025, Pla Convivint, de la Generalitat Valenciana, que s'emmarca en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència del Govern d'Espanya finançat amb fons europeus Next Generation EU.

Les noves instal·lacions se situaran en una parcel·la del carrer Apol·lo, en la zona de la Pedrera, ocupant 7.200 metres quadrats d'edificació distribuïts en planta baixa i tres altures i una zona enjardinada al voltant.

La planta baixa albergarà el centre de dia, de 40 places, que compta amb espais com una sala de fisioteràpia, una sala polivalent amb aforament de fins a cent persones, la sala d'activitats per a les persones usuàries, menjador i una sala d'estar de més de cent metres quadrats.

En esta planta baixa se situen també la zona d'accés i els servicis generals de la residència (recepció, lavabos, vestuaris del personal, cuina, bugaderia…).

Les tres plantes restants es destinaran a les zones residencials dels residents (100 places previstes) i s'estructuren en mòduls o unitats de convivència. I este punt és important perquè, com ha explicat la regidora de Territori, Maria Josep Ripoll, l'Ajuntament de Dénia va rebre la delegació de competències de la Conselleria per a la construcció de la segona residència al maig de 2022. La memòria que havia redactat el Consistori ja contemplava l'existència de nuclis o unitats convivencials en el nou centre (un model de funcionament que es va començar a implementar a Espanya arran de la pandèmia); concretament, dos per cada planta. I xifrava el pressupost de les obres en 9 milions d'euros.

Mesos després, al març de 2023, el Consell va aprovar un decret “amb mesures molt més exigents”, que establix la creació de tres nuclis de convivència per planta. Això ha comportat un canvi en el projecte que ara ha redactat Dénia i que suposa augmentar l'equipament i les infraestructures de cada planta i, per tant, un sobrecost respecte al pressupost inicial, que es veu incrementat en 4 milions d'euros. Un xicotet percentatge d'este augment respon també a l'increment generalitzat dels preus.

L'alcalde, Vicent Grimalt, ha afirmat que l'ajuntament està complint tots els requisits exigits per a dur a terme esta infraestructura tan demandada i necessària per a la ciutat, -el cronograma de fases d'execució i les modificacions imposades per la nova legislació autonòmica-. “Ara queda esperar que la Conselleria li done el vistiplau al projecte que hem remés i accepte l'augment dels costos, que no és un capritx de l'ajuntament, sinó que es deu als ajustos realitzats per a adaptar-nos a la llei”. En este sentit, Grimalt ha comentat que esta setmana s'ha sol·licitat una reunió amb el secretari autonòmic d'Infraestructures Sociosanitàries “perquè ens confirme la voluntat de continuar avant amb el projecte”.

El vicealcalde, Rafa Carrió, ha fet al·lusió a “la incertesa” sobre el que passarà, “ja que encara no sabem res de l'ampliació de pressupost que s'ha sol·licitat”.

Si la Conselleria visa el projecte en termini –té fins a dos mesos de termini per a fer-ho- i accepta l'increment del pressupost, “les obres es podrien licitar d'urgència per a acurtar terminis i començar a principis de 2025”, ha assenyalat Ripoll.

Plànol de les instal·lacions