Treball i salut mental, un vincle fonamental

L'Ong AMADEM va organitzar ahir un acte en la plaça del Consell amb motiu de la commemoració del Dia Mundial de la Salut Mental. L'alcalde, Vicent Grimalt, el vicealcalde, Rafa Carrió i altres membres de la Corporació municipal van acompanyar als membres de l'associació en la celebració, en la qual usuaris d'AMADEM van llegir el manifest elaborat amb motiu del Dia Mundial de la Salut Mental 2024.

Manifest del Dia Mundial de la Salut Mental 2024

En el dia mundial de la salut mental volem cridar l'atenció sobre un tema fonamental: el dret a un treball digne, i el dret al fet que la jornada laboral siga una vivència agradable, positiva, enriquidora.

Sempre diem que un procés de recuperació culmina quan la persona exercix un rol social, sent un dels rols més satisfactoris l'activitat professional.

Això és així perquè una ocupació ben remunerada ens procura un projecte de vida independent, al mateix temps que la responsabilitat determina la naturalesa de la nostra experiència mental i ens ajuda a superar les limitacions que, moltes vegades, són sol acte percebudes.

Amb un treball aconseguim l'autonomia, descobrim el nostre potencial, i aconseguim sentir-nos útils, partícips d'eixa conquesta col·lectiva que és la societat.

Perquè l'àmbit laboral siga respectuós amb la diversitat hem d'afrontar el rebuig, la discriminació, o fins i tot l'assetjament. Al mateix temps, hem de cultivar espais on cresquen l'autoestima, la seguretat i la confiança.

Es tracta de crear un clima perquè la persona mostre la seua millor versió, i la seua veritable capacitat. El treball en equip i l'estímul de la comprensió ajudaran a derrocar les barreres de la incomunicació.

Si volem avançar en el concepte d'accessibilitat, cal tractar a la persona i al seu hàbitat com un tot; de manera que un disseny amigable del medi en què ens movem serà clau per a garantir els nostres drets.

A més, la sinceritat ha de presidir les relacions laborals, i ningú ha de sentir-se un estrany a l'hora de visibilitzar un problema de salut mental, una cosa completament natural.

I per tot això reivindiquem:

Enfortir els equips de prevenció de riscos psicosocials i conscienciar a les empreses, públiques i privades, perquè les baixes produïdes per esta mena de riscos tendixen a incrementar-se i poden comprometre la seua viabilitat.

Demandem una cultura del treball que promoga els factors psicosocials que afavorixen la salut mental. Per a això, l'entitat ocupadora ha de ser conscient, i establir un pla de mesures que aborde les circumstàncies ambientals, l'organització de competències, i una política que incloga sistemes de suport, horaris de treball flexibles, i altres mecanismes que incidisquen en la seguretat psicosocial.

Així mateix, aspirem a ofertes d'ocupació amb major valor afegit, i no sols en treballs mecànics i repetitius.

També, considerem que, a vegades, la solució a un problema només és possible fent una lectura global d'este. En este sentit, ens alineem amb l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible núm. 8 sobre “Treball decent i creixement econòmic” i instem el teixit empresarial, i a l'Estat, perquè generen oportunitats en l'accés a l'ocupació ordinària, i facen prospeccions, aliances, i polítiques creatives que encoratgen els itineraris d'inserció soci laboral.

En definitiva, cuidar-nos i cuidar la salut mental en el treball és fonamental per a poder desenrotllar l'activitat laboral de manera saludable, i en harmonia amb l'entorn.

Preferim la preocupació pel treball ben fet, que el buit d'una vida sense horitzó.

“Treball i salut mental, un vincle fonamental”.

Treball i salut mental, un vincle fonamental

Altres notícies