Dénia mostra la seua força gastronòmica en la Fira de Tours, una de les més grans de França

Quatre vins de la Marina Alta en un tast exclusiu i mostra de productes “Bancalet” i cuina local

Arròs a banda per a 8.000 escolars, degustacions de vins de la Marina Alta, exposició de productes de la marca “Bancalet” i un espai destacat en el Pavelló d’Espanya. Dénia estarà present, i de manera molt visible, del 6 al 15 de maig, en la Fira de Tours, una de les trobades comercials més importants de França. Com a Ciutat Creativa de la Gastronomia de la Xarxa UNESCO, Dénia és la ciutat convidada de la vila gastronòmica de la fira i de l’espai internacional, que enguany es dedica a Espanya.

L’alcalde, Vicent Grimalt, intervindrà dissabte 7 en l’acte d’inauguració oficial de la fira,  junt amb l’alcalde de Tours, Emmanuel Denis, la consellera de Turisme de l’ambaixada d’Espanya a França, María José Gómez, i els directius i responsables d’organització. En la representació institucional de Dénia també figura el regidor de Cultura, Raúl García de la Reina.

L’estand de Dénia ocuparà 25 metres quadrats en el Pavelló d’Espanya i estarà atés durant els 10 dies que dura l’esdeveniment per personal de l’Oficina de la Innovació i la Creativitat i del departament de Turisme. A més d’oferir informació de la ciutat i de la seua oferta turística i gastronòmica, hi haurà un espai d’exposició permanent dels productes de la Marina Alta adherits a l’experiència pilot de la marca “Bancalet”. En l’estand també es faran degustacions de plats tradicionals, que seran elaborats per alumnes de Cicle de Cuina i Gastronomia de l’Institut Maria Ibars, dirigits pel professor Vicent Almela.

La Fira de Tours és una de les cinc més grans i importants de França. Ocupa 50.000 metres quadrats d’espai i al voltant de 700 empreses exposen els seus productes i serveis. A banda dels estands comercials té una àmplia àrea gastronòmica i instal·lacions d’oci i atraccions. En l’edició de 2019 van passar per la fira uns 350.000 visitants.

Les ciutats de Tours i Dénia van coincidir en el projecte PART-HER, on treballaren conjuntament amb altres cinc ciutats i territoris europeus en la identificació i valorització

ciutadana del seu patrimoni cultural material i immaterial. Tours va convidar Dénia, com a Ciutat Creativa de la Gastronomia de la UNESCO, a tindre una presència destacada en el pavelló internacional que anaven a dedicar a Espanya, tal i com havien fet amb Parma l’any centrat en la gastronomia d’Itàlia.

Un “Menú Dénia” per a les escoles

Un total de 8.000 xiquets i xiquetes dels centres educatius de Tours tindran en els seus menjadors escolars un especial “Menú Dénia” el divendres 6 de maig, primer dia d’activitat de la fira. El menú serà preparat per la Cuina Central de Tours, un establiment que abasteix diàriament els menús de les 58 escoles públiques de la ciutat, les guarderies infantils i un menjador de titularitat municipal. La preparació i elaboració estarà coordinada i supervisada per Vicent Almela, professor de l’institut María Ibars, que ha confeccionat igualment el menú que se servirà: ensalada valenciana, arròs a banda i coca dolça amb cítrics.

Per al servei del “Menú Dénia” s’ha imprès un sitiet amb informació i dibuixos sobre la ciutat i la seua gastronomia. Són missatges de fàcil lectura que aporten dades bàsiques sobre la història i l’entorn de Dénia (el castell, el Montgó, els riuraus), els productes de la terra (la gamba i la taronja) i la cuina tradicional (els arrossos o les coques).

L’oferta del “Bancalet”

L’estand de Dénia en el Pavelló d’Espanya presentarà al llarg de tota la fira una variada mostra de la producció agroalimentària de la Marina Alta. Estaran representats els productors i productes que participen en l’experiència per a introduir la marca identificadora comarcal “Bancalet”, que impulsa l’Oficina de la Innovació i la Creativitat.

En l’exposició figurarà l’oli de Tossut (Pedreguer), la mel de L’Abella Mel, l’arròs Dénia, panses d’Ovidi, vins dels cellers M de Alejandría, Joan de la Casa i Manu Guardiola, licor de cirera La Cirereta, Carnot de Dénia i farina de La Farinera de la Marina. També hi haurà una representació de vins, misteles i vermuts de les cooperatives de Teulada i Xaló.

Un tast de vins de la Marina

Una selecció de vins elaborats en la Marina Alta seran tastats per experts francesos i convidats en una degustació organitzada per l’Institut Européen d’Histoire et des Cultures de l’Alimentation (IEHCA), una institució pública que va impulsar la inscripció de la Cuina Francesa com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO l’any 2010. L’acte és paral·lel a la fira i respon a una invitació expressa dels organitzadors. La degustació tindrà lloc el dilluns 9 en la Villa Rabelais, un històric edifici, antic hotel, que actualment és la seu de la Ciutat Internacional de la Gastronomia i de l’IEHCA de la regió de Tours.

En el tast se serviran quatre vins, tots de vinyes de la Marina Alta:

• “Àmfora”, moscatell del celler Les Freses (Jesús Pobre).
  • “Nimi Tossal”, moscatell del celler Joan de la Casa (Benissa).
  • “Fondo de la Solana”, giró del celler Manu Guardiola (Xaló).
  • “Casta Diva-Cosecha Miel”, moscatell del celler Gutiérrez de la Vega (Parcent).

L’IEHCA va ser creat l’any 2001 pel Ministeri d’Ensenyament Superior i Investigació de França i actua com una agència de desenvolupament científic que promou la investigació i la formació universitària de la cultura i el patrimoni gastronòmic francès. Actualment compta amb més de 400 investigadors adscrits en tot el país.

Sitiet per al servei del "Menú Dénia"
Fira de Tours, edició 2019