L'Ajuntament de Dénia proposa a Conselleria posar en funcionament el centre de dia de la segona residència i deixar enllestida l'estructura per a poder acabar les dos plantes residencials en un futur

Davant la negativa de Generalitat a ampliar-ne el pressupost o reduir el nombre inicial de places

La Conselleria de Serveis Socials ja ha respost a la sol·licitud de l'Ajuntament de Dénia perquè s'amplie en 4 milions d'euros el pressupost inicial (10 milions, reconeguts en el Pla Convivint i provinents dels fons europeus Next Generation) delegat per a la construcció de la segona residència i centre de dia per a persones majors de la Pedrera: Generalitat denega la petició d'increment de pressupost, però a més descarta la possibilitat que el projecte s'hi reajuste reduint-ne les places previstes en un principi (un centenar de places residencials, més les seixanta del centre de dia).

Per tant, ha destacat la regidora de Territori, M. Josep Ripoll, "aquest requeriment, que a més ens dona un termini de 10 dies per a contestar, ens deixa poques opcions". Tanmateix, ha explicat Ripoll, "ens hem decantat per la segona: presentarem a Conselleria un projecte complet, però n'executarem la part que ens permet el pressupost assignat, amb la qual cosa podrem posar en marxa el centre de dia, un servei de proximitat i molt necessari per als nostres majors", i les altres dos plantes de l'edifici quedaran diàfanes perquè es finalitzen en un futur, "per part de la Conselleria".

En aquest sentit, el vicealcalde, Rafa Carrió, ha recordat que les residències són competència de la Generalitat. "Per tant, és inconcebible el suggeriment que també ens ha fet Conselleria de què siga l'ajuntament el que assumisca els 4 milions que es necessiten per a completar el projecte".

Un altre entrebanc afegit és la intenció de Generalitat de recuperar part de l'IVA, prop d'1 milió d'euros, després de la reducció al 10% d'aquest impost en el cas de les infraestructures sociosanitàries. "Nosaltres anem a insistir en mantenir la consignació pressupostària inicial, perquè a més els fons Next Generation són finalistes: si no es gasten, s'han de tornar".

Una vegada adaptat el cronograma del projecte a la nova situació, segons les previsions, l'execució estaria acabada en gener del 2026, "de manera que ens quedarien encara sis mesos per a justificar la subvenció".

"Nosaltres complim i posem solucions damunt la taula i aquesta possibilitat està consensuada amb els mateixos tècnics de la Conselleria", ha assegurat Ripoll.

Rafa Carrió també ha recordat que el projecte de la segona residència ha augmentat el seu pressupost per l'increment generalitzat de preus del 2022 però, sobretot, per a adaptar-se a la nova normativa del 2023 que regula com han de ser els centres residencials, fruit de l'experiència de la pandèmia del 2020.

Així mateix, el vicealcalde ha valorat la possibilitat que la gestió s'externalitze: "nosaltres tenim molt clar el model que volem, públic".

Finalment, l'alcalde, Vicent Grimalt, ha insistit en què "demanar a l'ajuntament que pose 4 milions d'euros, fora de les seues competències, quan a més existeix eixa possibilitat de privatitizació, és com demanar-nos que paguem la meitat del nou centre de salut: és competència exclusiva de la Generalitat".

Dilluns vinent es sotmetrà a la votació del ple de la Corporació, en sessió extraordinària, aquesta nova proposta d'adaptació del projecte de la segona residència.
Plànol de les noves instal·lacions
Ubicació de la residència en la Pedrera
L'alcalde Vicent Grimalt amb Rafa Carrió i M Josep Ripoll