L'Ajuntament de Dénia llançarà una línia d'ajudes per a la rehabilitació de les vivendes buides que es destinen al lloguer a llarg termini

L'estudi sobre el mercat de vivendes d'ús turístic, que completa i actualitza el diagnòstic realitzat en 2023, es va presentar ahir a la vesprada davant el Consell d'Urbanisme de la ciutat. Realitzat per experts de la Universitat d'Alacant, amb direcció del professor Armando Ortuño, l'estudi, que es pot consultar íntegre en este enllaç, inclou, a més, una sèrie de propostes per a afrontar la problemàtica detectada a Dénia.

L'estudi revela dades interessants com que l'augment del preu de la vivenda i dels lloguers de llarga duració a Dénia no pot atribuir-se a l'oferta de vivendes d'ús turístic, que només tenen un impacte del 10-15% en este tema, sinó a variables macroeconòmiques relacionades amb el dinamisme del mercat immobiliari, va subratllar Armando Ortuño.

D'altra banda, les dades recopilades pels investigadors, relatives a l'any 2023, reflectixen que prop de 300.000 turistes dels 950.000 que van pernoctar a la ciutat es van allotjar en vivendes d'ús turístic (VUT), la qual cosa representa el 31,5% del total.

Així mateix, el gasto turístic total va ascendir a 470 milions d'euros, dels quals 237,6 milions -el 50%- procedixen de les vivendes turístiques. Comenten els autors de l'estudi que gran part d'estos gastos revertix a la ciutat, per la qual cosa es fa necessària una solució que combine el benestar i les necessitats dels habitants de Dénia amb el benefici econòmic que rep la ciutat a través d'esta modalitat d'allotjament. Sostenibilitat turística.

Per a aconseguir estos objectius, es planteja una “proposta fonamental, que l'Ajuntament posarà en marxa, per a solucionar els problemes d'accés a la vivenda que patix el municipi”, segons va indicar la regidora de Territori, M. Josep Ripoll. Es tracta d'establir una línia d'ajudes a la rehabilitació de vivendes buides, 5.000 actualment, que es destinen al lloguer a llarg termini. Amb això es pretén evitar que les vivendes habituals –que inclouen el lloguer a llarg termini- es vegen reduïdes i substituïdes per vivendes d'ús turístic, com ocorre en altres municipis, la qual cosa en dificulta l'accés, especialment a la població jove i la de rendes més baixes.

La segona mesura destacada per Ripoll és la regulació de la densitat de vivendes turístiques en el centre urbà. És a dir, que es definirà un nombre màxim de places VUT per habitant, per a evitar la saturació en zones ja tensionades, com el barri de Baix la Mar o Port-Centre.

La proposta de l'estudi és que el límit es fixe entre 30 i 50 places VUT per cada 100 habitants en el centre urbà. La regidora de Territori va assegurar ahir que les normatives del pla urbanístic detallat, en elaboració, ja inclouran estes limitacions.

La regidora de Territori, MJ Ripoll, i el director de l'estudi, Armando Ortuño
Consell d'Urbanisme